• Múzeumpedagógiai programok a
    Fekete Sas Patikamúzeumban

    A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program “Múzeumok Mindenkinek” Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése című pályázati projekt keretében elnyert
    támogatás: 13.600.000 forint.
    A támogatás aránya: 100%

    Kódszám: TÁMOP-3.2.8/10/B-2010-0006
    A pályázó neve: Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága
    A projekt kezdete: 2010. szeptember 1.
    A projekt befejezésének határideje: 2011. június 30.
    Fenntartási idő: 2016. december 31.
    A projekt helyszínei:
    Fekete Sas Patikamúzeum
    8000 Székesfehérvár, Fő u. 5.
    Szent István Király Múzeum
    8000 Székesfehérvár, Fő u. 6.
    ajto

    A program elsődleges célja az óvodás és iskoláskorú gyerekek képzésének támogatása izgalmas, újszerű, tanórai, tanórán kívüli és szabadidős múzeumi rendezvényekkel. Mindez a nevelési-oktatási intézményekkel való szoros együttműködésben, az oktatás lehetőségeinek kiszélesítésével, új utakat keresve valósul meg. További cél a középiskolások és felnőttek ismeretszerzésének biztosítása a múzeum nyújtotta keretek között, szabadegyetemi képzési programokkal. A projekt távlati célja a kultúra értékeinek, átadásával a közönség kulturális érzékenységének fejlesztése, valamint egészségtudatos életmódra való nevelése a múzeum sajátos eszközeivel.

    A projekt megvalósításában a múzeummal együttműködő oktatási intézmények:

    Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola Székesfehérvár
    Kossuth Lajos Általános Iskola Székesfehérvár
    Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola Velence
    Pákozd-Pázmánd Óvodai Közoktatási Intézményi Társulás, Nyitnikék Óvoda Pitypang Tagóvodája Pázmánd
    Szigethalom Önkormányzat Négyszínvirág Óvoda Szigethalom

    A megvalósuló foglalkozástípusok ismertetése:
    A projektnek köszönhetően az együttműködő oktatási intézmények tanulói ingyenes múzeumi órák, tematikus foglalkozások és múzeumi napok keretében ismerkedhetnek meg a gyógyszerészet történetével. A foglalkozások mellett, egy 13 részből álló előadássorozat keretében a középiskolások és a nagyközönség is bepillanthatott a gyógyítás titkos történetébe.

    Röviden a múzeumról:
    A Fekete Sas Patikamúzeum Székesfehérváron, a belváros szívében az egyik legizgalmasabb kiállítóhely. Az egykori jezsuita patika 1971-ig gyógyszertárként működött. Gyönyörű barokk berendezése, felszerelése egyedülálló művészi értéket képvisel. Ennek bemutatásán túl, a programok során érdekes, ám kevesek által ismert terület, a gyógyszerész mesterség története tárul fel. A gyerekprogramokhoz szükséges foglalkoztató teret az állandó kiállítás mögötti helyiségek egybenyitásával alakítottuk ki. Itt az óvodásoktól a középiskolásokig több korosztály diákjai, sőt felnőtt csoportok is fogadhatók.

    Új, izgalmas programkínálattal várunk minden kedves érdeklődőt a Fekete Sas Patikamúzeumba!

    Információ:       Krizsány Anna, művelődésszervező
    Szent István Király Múzeum

    22/315-583

  • ”FEKETE

    múzeumi órasorozat kisiskolásoknak
    korcsoport: általános iskola alsó tagozat, 6-10 évesek
    a foglalkozások időpontja: 6 alkalom / tanév
    a foglalkozások időtartama: 45 perc / alkalom

    A múzeumpedagógiai foglalkozások célja:

    • a Patikamúzeumnak, mint Székesfehérvár és az ország egyik különlegességének megismerése;
    • a múzeumi foglalkozás, múzeumlátogatás igényes szórakozási formaként való megismerése;
    • érdeklődés felkeltése a gyógynövények, a matematika és kémia tudományok iránt.

    A múzeumi órák tematikája:

    1.  A város patikája

    Történelmi bevezető, Fehérvár szerepe a középkorban, a török idején és az 1700-1800-as években; látogatás az egykori jezsuita templomban és rendházban, játék a rendház díszudvarában. (60 perc interaktív

    2.  Belépés a patikusképzőbe

    Ismerkedés a Patikamúzeummal; a patika története tárgyakon keresztül; a bútor részei, a berendezési tárgyak, a patikus feladatai egykor; ismerkedés gyógynövényekkel; igazi tea kóstolása, saját teásbögre festése (25 perc interaktív ismeretfeldolgozás, 20 perc kreatív alkotás).

    Szaglás, tapintás és ízlelés, teakóstolás után a gyógynövények hatásáról is beszélgettünk. Sokat segítettek az ilyen képes ábrázolások.

    muzora2-2

    3.  A patikus árukészlete

    Különféle gyógyszerek, gyógyszerformák megismerése; porok, szirupok, kenőcsök és krémek, illóolajok, cukorkák; cukorkakóstolás; illatszerek, szépítőszerek, kölni, szappan és gyertya; az orvoslás és gyógyszerkészítés történetének érdekességei; illatos méhviaszgyertya készítése (30 perc interaktív ismeretfeldolgozás, 15 perc tárgyalkotás).

    A szerepjátékokat nagyon élvezték a gyerekek – a patikus és segédje éppen kiszolgálja a lázas gyermekekkel érkező vevőt.

    4.  A patikus árukészlete

    Növény- és állatábrázolások a bútorzaton, edényeken; szimbolikus növények és állatok a sastól a kígyóig; a kígyó, mint a gyógyítás jelképe; kígyókészítés papírból (30 perc interaktív ismeretfeldolgozás, 15 perc tárgyalkotás).

    Kinek mi jut eszébe a kígyókról? Kígyókat és ókori görög szobrokat (Aszklépiosz, Higiéia, Apollón) ábrázoló képeket kaptak segítségül a csoportok.
    Kígyókészítés különleges batikolt papírból: elsősöknek gyűréssel, tekeréssel; nagyobbaknak harmonikahajtogatással kétféle színből. Az “Y” nyelv kivágása többeknek kihívás volt.

    muzora4-1

    5.  Munka a laborban

    Ismerkedés a különféle mérlegekkel a patikai mérlegtől a konyhai mérlegig; mérés mérlegen és mérőpohárral, összehasonlítás; fürdősó készítése és kimérése (30 perc interaktív ismeretfeldolgozás, 15 perc tárgyalkotás).

    Egy, a logikai feladatok közül:

    Találd meg a csodaszert!

    Három tégely közül kettő üres, a harmadikban van a mindent gyógyító csodaszer – azaz nehezebb a másik kettőnél. Nem nyithatod ki a tégelyeket, és csak egy kétkarú mérleged van, súlyok nélkül. Hogyan tudod egyetlen méréssel megtalálni a csodaszeres tégelyt?

    6.  Munka a laborban

    Közös versalkotás, emlékezetes pillanatok felidézése az előző foglalkozásokból; fatégely festése, díszítése (20 perc interaktív ismeretfeldolgozás, 25 perc tárgyalkotás).

    Orbán Ottó: Mentafű

    De hát hova ment a fű?
    Szép nap is volt, na meg ráért:
    – Elugrom a boltba mentáért –
    mondta, és mentáért ment a mentafű.

    FIÓKMESÉK A FEKETE SAS PATIKÁBAN TEMATIKUS FOGLALKOZÁS KISISKOLÁSOKNAK

    korcsoport: általános iskola alsó tagozat, 6-10 évesek
    a foglalkozások időpontja: 10 alkalom / tanév
    a foglalkozások időtartama: 60 perc / alkalom

    Interaktív ismeretfeldolgozást követően az ismeretek elmélyítését segítő tárgyalkotás zárja a foglalkozásokat. Az interaktív ismeretfeldolgozás módszerei: csoportmunka, kooperatív csoportmunka kiscsoportban; adott téma feldolgozása feladatlapokkal önállóan és drámapedagógiai elemeket felhasználva szituációs játékokkal csoportban. A tárgyalkotás sablon utáni alkotás vagy önálló kreatív alkotás.

    1.  A város patikája

    Ismerkedés Fehérvár 1800-as évekbeli arcával, látogatás az egykori jezsuita templomban, játék az egykori jezsuita rendház díszudvarában.

    2.  Mit rejtettek a fiókok?

    Ismerkedés gyógynövényekkel; néhány jól ismert, népgyógyászatban alkalmazott, gyerekekre semmilyen formában nem veszélyes gyógynövény megismerése; igazi tea kóstolása, saját teásbögre festése .

    Teázás közben a teakészítésről is beszélgettünk. A nagyobbak maguk olvasták fel a teakészítés különféle módjairól szóló írásokat – ezzel egyben olvasási- és szövegértési kompetenciájukat, a kiscsoportos kooperáció szintjét is fel lehetett mérni, ami a további feladatok tervezésénél nagy segítséget jelentett. Példa a szövegekből:

    A teakészítés szabályai 1.
    A gyógynövények számtalan felhasználási módja közül (fürdők, borogatások, pakolások, illóolaj párologtatás) a legelterjedtebb és a legtöbbek által kedvelt a gyógyteák készítése. A helyes kivonási eljárás megválasztásával elérhetjük, hogy a gyógynövényekből a bennük lévő tartalomanyagokat a lehető legjobb minőségben és mennyiségben nyerjük ki.

    tematikus_i2-2_k

    3. Mi volt az üvegekben?

    Különféle gyógyszerformák, amelyeket a gyerekek is ismernek; porok, szirupok, kenőcsök és krémek, illóolajok és bedörzsölőolajok, cukorkák; cukorkakóstolás, lábfürdőkeverék csomagolása .

    Feladat 1. és 2. osztályosoknak:
    Keresd meg a következő gyógyszerformákat a szövegben! A szavakat vízszintesen vagy függőlegesen rejtettük el!

    tematikus_i3-1

    tematikus_i3-2_k

    Feladat 3. osztályosoknak:
    Találd ki, mit rejtenek a nevek! Kösd össze a gyógyszerformát a meghatározásával!

    Oldat:

    Tabletta:

    Tapasz:

    Kenőcs:

    Pilula:

    Oxymel:

    Trochiscus:

    Electuarium:

    Roob:

    oldószer és oldott anyag együttese, régiesen elegy
    tésztaszerű anyagból formált lepényke (például a habcsók)
    cukros, sűrített növényi nedv, szirup
    lekvárszerű keverék, régies nevén nyelet
    savanyú méz, a mel a méz latin neve
    tésztaszerű anyagból formált gömböcske, régi néven labdacs; pirulának is nevezik
    porok, száraz anyagok préselésével készülő korong alakú gyógyszer
    latinul unguentum; disznózsír alapú keverék
    más néven flastrom (latinul emplastrum); zsírból és más anyagokból készült, szappanszerű anyag, amelyet bőrpanaszokra használtak, eleinte vászoncsíkokra kenték, úgy tették a bőrre.

    4. Mit árult még egykor a patikus?

    Az egykori patika kínálatának megismerése: illatszerek, szépítőszerek, kölni, szappan és gyertya; a patikus feladatainak megismerése, az orvoslás és gyógyszerkészítés történetének érdekességei; illatos méhviaszgyertya készítése .
    Példa a 2. és 3. osztályosok szerepjátékának indítására:Játsszatok kedvetek szerint! Rögtönözzetek párbeszédet, mozdulatokat!
    Ti vagytok a patika személyzete, egyikőtök a patikus, a többiek segédek. Szolgáljátok ki a vevőt, keressétek meg a kívánságának megfelelő termékeket!Játsszatok kedvetek szerint! Rögtönözzetek párbeszédet, mozdulatokat!
    Vásárolni szeretnél gyertyát a családodnak, hiszen ezzel tudtok csak világítani.

    5. Ki lesz a mérleg nyelve?

    Ismerkedés a különféle mérlegekkel; mérés mérlegen és mérőpohárral, összehasonlítás; fürdősó készítése és kimérése.

    Példa a mérleggel való méréshez kapcsolódó feladatra (3. osztály)
    A kevesebb néha több?
    Hasonlítsátok össze a mérleg segítségével, hogy melyik a nehezebb: a só, a levendula vagy a mustármag? Tegyetek azonos magasságig – a 30-as jelig – mindhárom anyagból a mérőhengerbe, majd töltsétek át egy-egy vászonzacskóba. Hasonlítsátok össze a súlyukat a mérlegen.

    Mi lett a sorrend?
    A legnehezebb:……………
    A legkönnyebb:……………

    Ellenőrizzétek magatokat egy pontos méréssel a digitális konyhai mérlegen.
    Írjátok le az eredményt, állítsátok fel újra a sorrendet!
      só: …… ml = ……. g
      levendula …….. ml = ……. g
      mustármag …….. ml = …….. g

    6. Mozsár és kosár

    A Patikamúzeumban található különféle anyagok megismerése, játék a különböző anyagokkal, a hideg fémtől a meleg fáig; a különféle anyagú patikaedények funkciója; tárgyalkotás: famegmunkálás.

    Az első osztályosok rajzolva, a nagyobbak írásban gyűjtötték össze kiscsoportos munkával a fából, fémből, üvegből és kerámiából készült tárgyakat az officinából. A harmadikosok már ilyen kiegészítő feladatot is kaptak:

    Válasszatok ki egy fából készült tárgyat a kiállítótérben! Írjatok le legalább három dolgot, ami eszetekbe jut róla!

    7. Forma-bontó

    Formák és alakzatok megfigyelése a Patika bútorzatán és edényein, formák megnevezése, utánzása, a barokk formavilág jellegzetességeinek megismertetése; barokk angyal gipszfigura aranyfestése.

    Példa a barokk formavilágot elmélyítő feladatra – játékok és beszélgetés után fantasztikus barokk szekrények születtek!
    Vanossi Antal a jezsuiták trencsényi rendházának főnöke irányította a templom és a rendház építkezését, felügyelte és pénzelte a berendezés készítését. Legutóbbi levelében egy könyves szekrényt rendelt Baumgartner Bernáttól, a faragó- és asztalosműhely vezetőjétől.
    Te vagy a rajzolósegéd, a felvázolt terv díszítését kell divatossá tenned, azaz barokkosra formáznod!

    8. Fekete Sas vagy arany sas

    A Patikamúzeum színei, színekben elmesélt történelme; érdekességek a festék- és gyógyszergyártás közös múltjából; színezés, festés növényi levekkel.

    Részlet az egyik tablóból, amelyről beszélgettünk a foglalkozások során:
    Friedrich Bayer eleinte természetes festékekkel kereskedett. Az 1860-as évek elején kezdett mesterséges festékek előállításával kísérletezni, majd társával festékgyárat alapított 1863-ban, három alkalmazottal.

    Tíz évvel később már 65 alkalmazottal termeli a festékeket, és a festékgyártás melléktermékeivel kezd el kísérleteket végezni a gyár laboratóriumában. 1888-ban már ezer alkalmazottal dolgozik, és külön gyógyszer-előállító részleget alakít ki.
    1899-ben kezdi meg a gyár a világhírnevű Aspirin gyártását.

    1913-ban már fényképészeti- és filmalapanyagokat is gyártanak majd tízezer alkalmazottal a világ több részén. A Bayer gyógyszergyár ma is létezik, és mai napig vezető gyógyszere az Aspirin.

    9. Növények és állatok a Patikában

    Növény- és állatábrázolások a bútorzaton, edényeken; szimbolikus növények és állatok a sastól a kígyóig; a kígyó, mint a gyógyítás jelképe; kígyókészítés papírból .

    Részlet a háttéranyagként felhasznált tablóból:

    Kígyó: a gyógyítás jelképe

    A kígyó mai napig megjelenik az orvosi pecséteken, gyógyszertárak és gyógyszergyárak hirdetéseiben, jelében. A jelkép története az ókori görögöknél kezdődött.

    Apollón főisten fia, Aszklépiosz az orvoslás tudományát egy kentaurtól – félig ember, félig ló csodalénytől – tanulta. Magyarázat közben felemel egy botot, amelyre rátekeredett egy kígyó. Később, amikor egy hős életét kellett megmentenie, egy kígyó a szájában hozta el Aszklépiosznak a szükséges gyógyfüveket.

    Mai tudósok feltételezik, hogy egy régen gyakori féregfajta eltávolításának módja öröklődött tovább Aszklépiosz kígyós botjában – ezt a férget a bőr alól egy botra csavarva lehetett eltávolítani a beteg testéből.

    10. Búcsúvers Bubulykának

    Szójátékok, a Patika nyelve; emlékezetes pillanatok felidézése az előző foglalkozásokból; fatégely festése.

    Példák a festés utáni tablókészítéshez felhasznált grafikák, képek, versek közül:

    tematikus_i10-2_k

    ”HÓNAPRÓL

    korcsoport: 5-7 évesek
    a foglalkozások időpontja: 10 alkalom / tanév
    a foglalkozások időtartama: 60 perc / alkalom

    Az óvodai nevelési tervhez igazodva a foglalkozássorozat is követi az évszakok változását, ahol csak lehetséges, alkalmazkodik a kompetenciaközpontú nevelés őselem-szimbolikájához. A múzeumi berendezés és a kiállításban szereplő tárgyak megfigyelésével más és más kompetenciák fejlesztése kerül előtérbe, pl. azonosságok, különbségek megfigyelése; színek megnevezése; szókincsbővítés, ritmusfejlesztés, mozgáskoordináció, figyelem- és emlékezőtehetség fejlesztése, kreatív, képzetekben gazdag képi gondolkodás, ízlésnevelés, finommotorika fejlesztése. Általános cél a múzeumi viselkedési szabályok megtanítása, a csoport együttműködésének fejlesztése.

    A foglalkozások tematikája:

    1. A város patikája

    Ismerkedés Fehérvár 1800-as évekbeli arcával, látogatás az egykori jezsuita templomban és rendházban, játék az egykori díszudvarban. Apró ajándék minden óvodásnak.

    Rögtönzött kiállítás a pázmándi óvodában az első foglalkozás után:

    tematikus_o1-3

    2. Hársfatea mézzel

    Ismerkedés a gyógynövényekkel; néhány jól ismert, népgyógyászatban alkalmazott, gyerekekre semmilyen formában nem veszélyes gyógynövény megismerése; igazi tea kóstolása, saját teásbögre festése.

    Képek segítségével összefüggéseket kerestünk például az alma és az orvos között.

    Amíg a festett bögrék száradtak, a Kisvakond és a kamilla mesét idéztük fel. A történethez színezőt is kaptak a gyerekek.

    3. Kanalas vagy rágós?

    Különféle gyógyszerformák és elkészítésük; porok, szirupok, kenőcsök és krémek, illóolajok és egyéb olajok, cukorkák; cukorkakóstolás, lábfürdőkeverék csomagolása.

    Memóriajáték a különféle gyógyszerformákat megtestesítő termékekkel. A pár pillanatig megfigyelt, majd terítővel letakart termékeket kellett bekarikázni a lapon.

    4. Gyertyafény a patikában

    Az egykori patika kínálatának megismerése: illatszerek, szépítőszerek, kölni, szappan és gyertya; a patikus feladatainak megismerése; illatos méhviaszgyertya készítése .

    Különlegességek a patika egykori kínálatából – szóba került a korabeli divat, és a szépítkezési szokások is. Több, Mária Teréziát megjelenítő festményről olvastuk le a kor női és férfi divatját, szépségideálját.

    Az előző foglalkozáson már felhasznált demonstrációs eszközök körét bővítettem, így memóriajátékkal kezdődött a foglalkozás. Most kölni, szappan, rizspor és arcpirosító került a játék táraasztalra a gyertyák mellé.

    5. Több-kevesebb

    Ismerkedés a különféle mérőmódszerekkel és mérlegekkel; mérés mérlegen és mérőpohárral, összehasonlítás; fürdősó készítése és kimérése .

    Bemelegítő feladat – egyensúlyozva jutottuk el az officináig, ezután beszélgettünk a mérlegről, a patikus fontos segítőjéről.

    Kémcsőben vihették haza a gyerekek a saját méréssel kevert fürdősót (levendulát és kétféle ételfestéket kevertünk a speciális, nagy szemű natúr fürdősóba).

    6. Tűzzel-vassal

    A Patikamúzeumban található különféle anyagok megismerése, játék az anyagokkal, a hideg fémtől a meleg fáig; famegmunkálás csiszolópapírral.

    Belekóstoltunk a sokat emlegetett asztalosok munkájába. A fiúk hársfa kardot csiszoltak, a lányok kösöntyűt (nyakbavalót).

    7. Hullámzó bútorok

    Formák és alakzatok megfigyelése a Patika bútorzatán és edényein, formák megnevezése, lekövetése rajzban; gipszforma aranyfestése .

    Amíg az aranyozott angyalkák száradtak, az officina bútoráról készült képrészletek alapján kellett felismerni, megtalálni a bútor aranyozott részleteit. Az alapos megfigyelés után saját bútort terveztek a gyerekek.

    8. Mitől piros a tojás?

    A Patikamúzeum színei, színekben elmesélt történelme; néhány festőnövény megismerése, színek megnevezése; festés festőnövényekkel.

    A festékek történetét gyümölcsös joghurtok színezékeinek felfedezésével kezdtük – kinyomoztuk, hogy az epres joghurtot céklalével, a banánosat répával teszi vonzóvá a gyártó. Meséltem a ma használatos egyetlen állati eredetű élelmiszerszínezékről, a kárminról is.

    Kármin avagy E 120
    Egy mexikói kaktuszfélén élősködő tetű nőstényeiből nyerik a színezéket. 70.000 szárított tetűből lesz 1 kg színanyag, ezt bonyolult kémiai eljárás során alakítják festékké. Kárminsavból készítik a különböző árnyalatú festékeket. Ezzel színeznek például kolbászt, lekvárt, gyümölcsízű müzlit, cukorkákat, de gyógyszereket, textileket és rúzsokat is.

    Szódabikarbónával változtattunk a céklalé kémhatásán – a gyerekek a festmények száradása után fedezhették fel a színkülönbséget. A gyerekek körében népszerű aranyszínű festéket itt csak díszítésre használtuk.

    Alkotás után a festőként ismertté vált patikusról, Csontváry Kosztka Tivadarról is meséltem az ovisoknak.

    tematikus_o8-1tematikus_o8-3_k

    9. Tekeredik a kígyó

    Növény- és állatábrázolások a bútorzaton, edényeken; a kígyó, mint a gyógyítás jelképe; kígyókészítés papírból.

    A Patika kígyóinak felfedezése után (egyikük egy szobor része, másikuk egy tégelyfeliratában fedezhető fel) elkészült minden ovis csoport saját “kígyókertje”. Egykor a csodaszerként ismert theriaka vagy terjék alapanyaga volt a viperahús, ezért kígyókertekben tenyésztették az állatokat.

    10. Gyógyító dal

    Közös versalkotás, szójátékok; emlékezetes pillanatok felidézése az előző foglalkozásokból; fatégely festése .

    Rögtönzött kiállítás a foglalkozáson készült tablóból és élményrajzokból:

    ”BUBULYKA

    korcsoport: általános iskola 3. osztály, 8-10 évesek és 5. osztály, 11-12 évesek
    a múzeumi nap időpontja: 1 alkalom / tanév
    a múzeumi nap időtartama: 4×45 perc / alkalom

    A múzeumi nap tematikája:

    1. A város patikája

    Ismerkedés Fehérvár 1800-as évekbeli arcával (tanulmányi séta feladatokkal), látogatás az egykori jezsuita templomban és a Rendházban, játék az egykori díszudvarban.

    Az egyik Zöldliget Iskolából érkező diák rajza a városi sétáról. Kiindulópontunk a város jelképévé vált Országalma volt.

    A négyféle kirakó darabjait a diákok hátára ragasztottam, így csak egymásnak segítve alakulhattak ki a képek – és a csapatok.

    2. Ismerkedés a Patikamúzeummal

    A patika története tárgyakon keresztül; néhány jól ismert, népgyógyászatban alkalmazott, gyerekekre semmilyen formában nem veszélyes gyógynövény megismerése; igazi tea kóstolása; gyógyszeralapanyagok a patikában: növény- és állatábrázolások felismerése feladatokkal; saját teásbögre festése.

    3. Mit tárolt a patikus a tégelyekben?

    Különféle régi és mai gyógyszerformák ismertetése; porok, szirupok, kenőcsök és krémek, illóolajok és bedörzsölőolajok, cukorkák megismerése, kipróbálása; a patika laboratóriumának ismertetése, játékos feladatok a patikus és a vásárlók szerepéhez kapcsolódva.

    Írjatok a PATIKA szó kezdőbetűivel egészséggel, betegséggel, gyógyulással összefüggő szavakat!

    P …………..
    A …………….
    T …………..
    I ……………
    K ………….
    A ………….

    4. A patikus feladatai egykor

    Laborjáték: mérés mérőpohárral; tárgyalkotás: lábfürdőkeverék csomagolása

    ”CSODAPATIKA

    korcsoport: felső tagozatosok (11-15 évesek)
    a foglalkozás időpontja: 6 alkalom / tanév
    az előadások időtartama: 60 perc / alkalom

    A Fekete Sas Patikamúzeumban az órák során különféle tantárgyak anyagához kapcsolódva bontjuk ki az orvoslás és gyógyszerészet történetének izgalmas fejezeteit. Az egykori jezsuita patika történetének megismerése során bepillantunk hazánk és az egyetemes kultúrtörténet érdekességeibe. Más és más oldalról közelítünk az ismeretanyaghoz annak érdekében, hogy a tanulás változatos, izgalmas legyen, egyéni kutatásra is ösztönözze a diákokat. Több interaktív elemet is beépítünk az órákba, hogy különféle érzékszerveinken keresztül minél sokoldalúbban rögzüljenek a tanultak. Például megszagolunk, megkóstolunk, megtapintunk különféle alapanyagokat, megpróbálkozunk egyszerűbb munkafolyamatokkal. (Gyógynövény préselés, mozsarazás, fürdősó adagolás) Arra törekszünk, hogy a pályaválasztáshoz is támpontokat kaphassanak a diákok. A többféle tantárgy oldaláról való közelítés átfogóbb rálátást tesz lehetővé a tudomány és művészetek orvos,- és gyógyszerészettörténethez kötődő összefüggéseihez.

    Az órákon elméleti feldolgozást és ismereteket rögzítő, elmélyítő módszereket alkalmazunk saját kezűleg végzendő munka beiktatásával. Ismeretátadás – frontális munka szemléltetéssel, csoportos feldolgozás feladatlapokkal, saját kezű gyakorlati tevékenység, végül összefoglalás, értékelés.

    Az órasorozat témái:

    Bevezetés a patika történetébe

    Hogyan gyógyítottak eleink, a székesfehérvári Fekete Sas Patika története.

    A Fekete Sas Patika kalandos múltja, szerepe a város életében. A jezsuiták kiemelkedő tevékenysége, a barokk művészet jellegzetességei. Látogatás az egykori Rendházba, a jezsuita patika stukkódíszes helyiségének megtekintése. Bevezetés a múzeumhasználatba. Bevezetés a gyógyszerész szakma történetébe a diákok történelmi ismereteire alapozva. Az orvoslás és a gyógyszerészet története, a patikusmesterség sokrétűsége. A patika helyiségei, alapvető felszerelései. A mozsarazás kipróbálása. Néhány patikai specialitás élményszerű megismerése feladatlappal.

    nyil feladatlap (pdf)

    Növényi, állati, emberi eredetű gyógyszer alapanyagok

    Átvezetés a biológia tantárgyból a gyógyszerészet történetének biológiai alapjaihoz a tanulók ismereteire alapozva.

    Különböző eredetű gyógyszer alapanyagok: növényi, állati, emberi, ásványi eredetűek.

    A természettudományok fogalma, a biológia szó jelentése. A biológiai tudományok csoportosítása tárgyuk szerint. Egyedi tárgyú biológiai tudományok 4 nagyobb területe: mikrobiológia, botanika, zoológia, antropológia. Alapvető különbségek növények, állatok és ember között. Hajmeresztő gyógymódok.

    Botanikai ismeretek, füveskönyvek a patikában: Adam Lonitzer: Kreuterbuch 1574-ből. A DROG kifejezés a gyógyszerészetben. A latin nyelv használatának fontossága régen és ma.

    Manuális tevékenység: Mini gyógy – droggyűjtemény készítése (kamilla, levendula, borsmenta kicsi tasakba zárva, összecsukható díszített könyvecskébe tűzve).
    nyil feladatlap (pdf)

    cso2-1

    3. Patika és poézis – MAGYAR IRODALOM ÓRA

    Lázár Ervin: A csodapatika című meséje

    A patikus alakja az irodalomban, íróvá lett patikusok, gyógynövények ábrázolása lírában, prózában.
    A művészet, benne az irodalom lényege célja. A “poézis” kifejezés értelmezése.
    Verstanulás: Falu Tamás: Kamilla.
    A prózában: Részlet Kosztolányi Dezső: Alakok című írásából a patikus figurájának jellegzetességei. Lázár Ervin: A csodapatika című meséjének elemzése feladatlappal. A történet tanulságai. Milyen az ember? Lázár Ervin írói pályája, kötődése Székesfehérvárhoz. Képes illusztrációk, Réber László rajzai.
    Manuális tevékenység: Verses könyvjelző készítése.

    nyil feladatlap (pdf)

    Lázár Ervin: A Csodapatika

    – Mit nem képzel?! – ordított első vevőjére torkaszakadtából Rimapénteki Rimai Péntekh vadonatúj patikájában, amit éppen az imént nyitott meg Rimapéntek főterén.
    – Hogyhogy mit képzelek?! – emelte fel a hangját az első vevő. – Talán nem az van kiírva a maga boltjára, hogy patika?!
    – De az – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh.
    – Akkor meg mit ordítozik, ha aszpirint kérek? Hol kérjem, ha nem patikában?
    – Az is ki van írva, hogy ki a cégtulajdonos – mondta fölényesen Rimapénteki Rimai Péntekh.
    – Mit érdekel engem a cégtulajdonos – háborgott az első vevő -, nekem aszpirin kell, és kész.
    – Csak nem képzeli, hogy egy Rimapénteki Rimai Péntekh vacak aszpirineket, fejfájás elleni porokat, lázcsillapítókat, lábizzadásgátlókat és popsikenőcsöket árul?!
    – Mi a szöszt árulna mást egy patikában? – mérgelődött az első vevő.
    – Embernek fia – mondta kissé lecsillapodva Rimapénteki Rimai Péntekh -, ez nem a test, ez a lélek patikája.
    Az első vevő szemében érdeklődés csillant.
    – Lelki bajok ellen?
    – Igen – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh.
    Most már teljesen elpárolgott a mérge, szinte kedvesen nézett az első vevőre. Ami az ő esetében elég nagy szó.
    – Tisztelt barátom – folytatta kissé ünnepélyesen -, mivel ön az első vevőm, bármit vásárol, ingyen kapja. Válasszon!
    – Hogy őszinte legyek – toporgott izgatottan az első vevő -, nem pontosan értem, hogy mire lehet gyógyszert kapni az ön patikájában. bár reménykedem. de reményemet ki sem merem mondani.
    – Mondja csak bátran – biztatta Rimapénteki Rimai Péntekh.
    – Netalán irigység, gőg, nagyképűség, gyávaság, káröröm, rosszindulat.
    Rimapénteki Rimai Péntekh átszellemült arccal bólogatott és folytatta:
    – Meg kicsinyesség, kapzsiság, nagyravágyás, álszerénység, alamusziság, lustaság, torkosság, tohonyaság, lelki restség, pénzsóvárság és mindenféle gonoszság, eltévelyedés és átok ellen vannak írjaim, balzsamjaim, cseppjeim és pasztilláim.
    – Ez nagyszerű! Uram, bocsásson meg, hogy az imént emeltebb hangot merészeltem megengedni magamnak. Akkor még nem tudhattam, hogy ön egy zseni, az emberiség megmentője. Egyúttal az én megmentőm is. Házsártosság ellen is van gyógyszere?
    – Van – mondta gyanakodva Rimapénteki Rimai Péntekh. Az első vevő tapsikolt és ugrándozott örömében.
    – Tetszik tudni, van egy házsártos, irigy, lusta és nagyképű feleségem, egy kicsinyes, kapzsi napam, egy torkos, tohonya, pénzsóvár ipam, egy alamuszi ángyikám, egy kárörvendő bácsikám, mindnek kérek, ami jár, ír, balzsam, pasztilla egyre megy, csak használjon.

    Rimapénteki Rimai Péntekh vakarta a feje búbját.
    – Van egy bökkenő – mondta.
    – Engem már semmi meg nem akadályoz, hogy megmentsem a feleségemet, ipamat, napamat, ángyikámat, bácsikámat. Mindenre hajlandó vagyok a gyógyszerekért. Halljam azt a bökkenőt!
    – Annyicska csak – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh -, hogy a gyógyszert mindenkinek magának kell kérnie a bajára, különben nem használ.
    – Úgy érti. – tátotta el a száját az első vevő.
    – Úgy – bólintott a mondat végét meg sem várva Rimapénteki Rimai Péntekh.
    – Hát azt várhatja – mondta elkeseredetten az első vevő.
    – Mit?
    – Hogy, mondjuk, a feleségem idejöjjön, és gyógyírt kérjen irigység, lustaság, házsárt és nagykép ellen a saját maga számára.
    – Már miért ne történhetne meg?
    – Mert azt hiszi magáról, hogy jóindulatú, szerény, szorgalmas. Éppen rólam állítja, hogy irigy, lusta, veszekedős és nagyképű vagyok.
    – Szívesen állok rendelkezésére – készségeskedett Rimapénteki Rimai Péntekh -, kérjen csak akármelyik ellen, egy szempillantás alatt meggyógyul.
    – Csak nem képzeli, hogy igaz?! Még hogy én irigy?! Még hogy én lusta?! Még hogy én nagyképű?! Nevetséges!
    – De veszekedősnek csak veszekedős. Velem is mindjárt veszekedni kezdett, ahogy belépett.
    – Én?! Ember, maga veszekedett! Legjobb lenne, ha beszedne valamit veszekedősség ellen a híres gyógyszereiből. Tablettát, írt vagy balzsamot.
    – Maga nagyképű fajankó! – ordította el magát Rimapénteki Rimai Péntekh. – Takarodjon innét, mert úgy kivágom, mint a sicc!

    Az első vevő sem volt rest, visszaordított. Egy darabig válogatott sértéseket ordítgattak egymásnak, aztán a vevő elunta, nagy dérrel-dúrral becsapta maga után a patikaajtót. Durr!
    Hátha mégis igaza van – gondolta Rimapénteki Rimai Péntekh -, és be kellene vennem egy hirtelen harag elleni tablettát. Ugyan – legyintett azonnal -, nem hirtelen harag ez, egyszerűen csak igazságosság. Igazságos vagyok, annyi az egész. Abból meg kár volna kigyógyulni.
    Nem is vett be semmilyen tablettát. Leült, várta a vevőket. Jöttek is, de mind másnak akart venni a balzsamokból, írokból, tablettákból. Saját magának egyik sem. Minek, hiszen nekik aztán semmi hibájuk sincs!
    Lassan-lassan el is maradoztak a vevők. Nem akadt senki Rimapénteken, aki elismerte volna magáról, hogy nagyképű, rosszindulatú, irigy, kétszínű, kicsinyes, kapzsi, nagyravágyó, álszerény, alamuszi, torkos, tohonya, pénzsóvár, lelki rest. Nem tudom, ha te Rimapénteken laksz, elmentél volna-e Rimapénteki Rimai Péntekh patikájába valamilyen gyógyszerért? Igen? Nem?
    Mert így bizony fölkopott az álla szegény csodapatikusnak. Írjai megpenészedtek, balzsamjai megpimpósodtak, tablettái szétporladtak, ő maga meg búvában-bánatában elbujdosott, ma sem tudja senki, hol lakik, mit csinál – hacsak Bab Berci nem. De ő mélyen hallgat felőle.

    Falu Tamás: Kamilla

    Kis kamilla finom szirma,
    Balzsama a gyógyulásnak,
    Enyhíts minden sebet, lobot,
    Ahol gyógyulásra várnak.

    Kis kamilla a földgömbön
    Mindig kigyullad az átok,
    Lepj el minden csöppnyi helyet
    És gyógyítsd meg a világot

    4. Az alkimistáktól a gyógyszerészetig – KÉMIA ÓRA

    A gyógyszerkészítés története

    A gyógyszerészeti kémia gyökerei. Az alkímia fogalma, eredete, céljai, eszközei. A természettudományok. Ismerkedés a patikában az ásványi eredetű patikaszerek készítésének emlékeivel, feliratok, eszközök. Régóta ismert, alkalmazott kémiai eljárások. Múzeumi patikalabor makett tanulmányozása. Jellegzetes gyógyszerkészítési eljárások megismerése feladatlappal, kóstolás, szagolás, mérőeszközök. Gyógyvizek megkóstolása, szagolása. Híres magyar tudósok: kémikusok, gyógyszerészek, orvosok. A C-vitamin.
    Manuális tevékenység: Színes fürdősó rétegezése kémcsőben, dugóval.
    nyil feladatlap (pdf)

    5. Ékes apotékák – RAJZ ÓRA

    Miért szépek az egykori patikák?

    A képző,- és iparművészet a patikában. Régi szép patikák, színek, formák, barokk stílus. Bútorművesség, – látogatás a farestaurátor műhelyében. Könyvművészet, kerámiaművészet alkotásai a patikai berendezésen. A Fekete Sas Patika bútorzata, készítői. Régi szép patikaedények, herbáriumok. Munka feladatlappal. Képzőművészek, akik patikusok voltak. A patikus alakja, és a patika a képzőművészetben. A mi herbáriumunk: Adam Lonitzer: Kreuterbuch című könyve. Fametszetek, gót betűk, színező anyagok. A gyógyszerészeti növénytan és a művészi ábrázolások fejlődése.
    Manuális tevékenység: Lonitzer – Kreuterbuch kifestőkönyv színezése.

    nyil feladatlap (pdf)

    6. Tanuljunk deákul! – LATIN ÓRA

    Róma öröksége, a tudomány nyelve

    Róma öröksége: a latin nyelv. A tudomány nyelve a biológiában, orvostudományban, kémiában, A “DEÁK” nyelv tömörsége, dallamossága, logikája. Az újlatin nyelvek nemzetközi jelentősége. Feladatlapos munka: A magyar szókincsbe beépült latin kifejezések. Latin szakkifejezések, feliratok a patikában. Nota bene! – Antik szólások, közmondások. Szókeresés a fiókok mélyén, tégelyek, üvegek között. Fontosabb gyógynövények nevei latinul. Megkóstoljuk a kamillateát, mentateát, pemetefűcukrot.
    Manuális tevékenység: Írás tollal (pennával), tintával. Patikatégely kartusának írása tintával.
    nyil feladatlap (pdf)

    ”A

    korcsoport: felsőbb osztályos diákok és felnőttek
    a foglalkozás időpontja: 13 alkalom / tanév
    az előadások időtartama: 90 perc / alkalom

    A fehérvári Patikamúzeumban 2010. szeptembertől az Európai Unió támogatásának köszönhetően nagyszabású program vette kezdetét. Ennek keretében indítottuk el többek között a 13 részesre tervezett előadássorozatunkat.
    A sorozat célja az érdeklődés felkeltése a napjainkra méltatlanul elfeledett orvos- és gyógyszerészettörténet iránt, továbbá a múzeumi ismeretszerzés módszereinek segítségével az egész életen át tartó tanulás igényének ébrentartása az érdeklődő közönség számára. További célunk, hogy a múzeum, mint a sokoldalú ismeretszerzés tárháza jelenjen meg a látogatók előtt.
    Minden alkalom a gyógyítás történetébe vezeti be a hallgatóságot, de minden előadás más oldalról közelíti meg azt: a gyógyszerész mellett a régész, a néprajzkutató, a történész, vagy akár az egyiptológus szemszögéből. Szó lesz az ókori kultúrák orvosi ismereteiről éppúgy, mint a mágikus népi gyógymódokról. Megtudhatjuk miből és hogyan készítették elődeink a mindent gyógyító csodaszereket, mitől várták a gyógyulást. A szabadegyetemi előadások során bepillanthatunk a gyógyszerészet történetébe, a Fekete Sas Patika múltjának titkaiba, megismerhetjük, hogy a különféle művészetek miként kaptak helyet a patikák mindennapjaiban.

    A programok első felében frontális PowerPoint bemutatóval kísért előadást hangzik el az adott témáról. Ezt követően lehet kérdezni, beszélgetni az előadóval. Az előadások alatt lehetőség van az előzőleg kiosztott feladatlapok kitöltésére. Ezek a kérdéssorok kapcsolódnak az elhangzott anyaghoz, így élményszerűvé, jobban megjegyezhetővé teszik azt, rögzítve az ismereteket, a friss információkat. Az előadás végén közösen áttekintjük a feladatsort, mintegy összefoglalva a hallottakat.

    A Fekete Sas Patikamúzeum rövid története
    A Székesfehérvár belvárosában található Fekete Sas Patikamúzeum egészen 1971-ig gyógyszertárként működött. Története azonban jóval korábbra nyúlik vissza.
    Az első gyógyszerész a városban közvetlenül a törökök alóli felszabadulás után telepedett meg. A következő évtizedekben sűrűn váltották egymást a fehérvári patikusok. A fennmaradt iratok tanúsága szerint idővel egyre nagyobb értéket képviselt a felszerelés és a gyógyszerkészlet. Amikor a jezsuita rend 1745-ben megvásárolta a helybéli gyógyszerész özvegyétől a patikát, már igen tekintélyes összeget kellett fizetnie.
    A gyógyszertár néhány év múlva az épülő rendházban, a Szent István Király Múzeum mai főépületében (Fő utca 6.) kapott helyet. Ebben az időszakban készült a jezsuiták asztalosműhelyében a patika barokk bútorzata és a fatégelyek. A műhely élén a kiváló képességű fafaragómester, Baumgartner Bernát állott. 1774-ben, a szerzetesrend feloszlatása után a patikát elárverezték. Az immár világi tulajdonba kerülő gyógyszertár ekkor költözött jelenlegi helyére és kapta a Fekete Sas Patika nevet. A több mint kétszáz esztendő eseményei, tulajdonos- és ízlésváltozásai mind nyomot hagytak a bútorzaton és a felszerelésen.
    1975-ben, az épület és a berendezés restaurálása után, az intézmény már múzeumként nyitotta meg kapuit.

    Előadások:

    1. SZERZETESRENDEK GYÓGYSZERTÁRAI MAGYARORSZÁGON

    2010. 09. 29.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZnyilaz előadás vázlata (pdf. 2,0 Mb)
    nyil az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    2. ORVOSTUDOMÁNY A FÖLD ALÓL MIRŐL VALL A RÉGÉSZET?
    nyil  az előadás vázlata (pdf. 3,0 Mb)
    nyil  az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    3. A FEKETE SAS TITKOS TÖRTÉNETE

    2010. 11. 10.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZ

    nyil  az előadás vázlata (pdf. 0,9 Mb)
    nyil  az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    4. HAJMERESZTŐ GYÓGYMÓDOK

    2010. 12. 1.
    ELŐADÓ: DR. MAGYAR LÁSZLÓ ANDRÁS TÖRTÉNÉSZ

    nyil  az előadás vázlata (pdf. 3,7 Mb)
    nyil  az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    5. MÚMIÁK ÉS DOKTOROK. AZ ÓEGYIPTOMI ORVOSLÁS TITKAI

    2010. 12. 15.
    ELŐADÓ: MAYER ANDREA EGYIPTOLÓGUS

      az előadás vázlata (pdf. 4,7 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    6. PATINÁS PATIKAEDÉNYEK

    2011. 02. 02.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 3,7 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    7. ÉVEZREDES GYÓGYFÜVEK

    2011. 02. 16.
    ELŐADÓ: BERZSÉNYI BRIGITTA ARCHAEOBOTANIKUS

      az előadás vázlata (pdf. 18,5 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    8. MÁGIKUS GYÓGYMÓDOK A NÉPI ORVOSLÁSBAN

    2011. 03. 02.
    ELŐADÓ: DR. VARRÓ ÁGNES NÉPRAJZKUTATÓ

      az előadás vázlata (pdf. 0,5 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    9. “ELIXÍREK, PILULÁK, FLASTROMOK” – RÉGI GYÓGYSZERFORMÁK

    2011. 03. 09.
    ELŐADÓ: DR. BARTÓK ADRIENN GYÓGYSZERÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 2,0 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    10. “NOMEN EST OMEN”-GYÓGYSZERTÁRAK NÉVADÁSÁNAK ÉRDEKESSÉGEI

    2011. 04. 06.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 0,4 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    11. PATIKA ÉS POÉZIS – AHOGY AZ IRODALOM LÁTJA

    2011. 04. 20.
    ELŐADÓ: DR. MAGYAR LÁSZLÓ ANDRÁS TÖRTÉNÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 0,2 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    12. “HÍRES MAGYAR GYÓGYSZERÉSZEK”

    2011. 05. 04.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 1,5 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    13. FÜVESKÖNYVEK, RECEPTIRODALOM, GYÓGYSZERKÖNYVEK

    2011. 05. 11.
    ELŐADÓ: DR. GRABARITS ISTVÁN GYÓGYSZERÉSZ

      az előadás vázlata (pdf. 4,5 Mb)
      az előadáshoz kapcsolódó feladatlap (pdf)

    A PÁLINKA A MAGYAR GYÓGYÍTÓ HAGYOMÁNYBAN (zárórendezvény)
    2011.06.09.
    ELŐADÓ: DR. MAGYAR LÁSZLÓ ANDRÁS TÖRTÉNÉSZ  az előadás vázlata (pdf. 2,6 Mb)


  • A birodalom visszavár a régészeti parkban, és Csodapatika rejtelmei
    (Fejér Megyei Hírlap)

    Kotyvasztottak, amit kellett…
    (Fejér Megyei Hírlap)

    Legszebb a Mérgek litániája – megverselt gyógyszerek
    (Fejér Megyei Hírlap)

    Csodapatika projekt európai uniós támogatással Székesfehérváron
    (Kultúra.hu)

    Megújult a Fekete Sas Patikamúzeum Székesfehérváron
    (Kultúra.hu)

    Megújult a Fekete Sas Patikamúzeum
    (Székesfehérvár MJV Hírportál)

    Hajmeresztő gyógymódokról a Fekete Sas Patikamúzeumban
    (Székesfehérvár MJV Hírportál)

    Több mint száz gyermekprogramot szervezett uniós forrásból a Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága
    (Székesfehérvár MJV Hírportál)

    Csodapatika a Fekete Sasban
    (Fehérvár TV)

    “Megújult a Fekete Sas Patikamúzeum!” A gyerekek már birtokba is vették
    (Kistérségi Kapocs)

    Megújult a patikamúzeum
    (Magyar Nemzet online)

    Uniós pénzből szépült meg a Fekete Sas
    (Magyar Hírlap online)

    Uniós pénzből újult meg a Fekete Sas Patikamúzeum
    (múlt-kor)

    Uniós pénzből újult meg a Fekete Sas Patikamúzeum Székesfehérváron
    (Irodalmi Jelen Online)

    Csodapatika projekt európai uniós támogatással Székesfehérváron
    (Székesfehérvári Napilap)

    Programok a Fekete Sas Patikamúzeumban
    (KJF Vörösmarty Rádió)

    Csodapatika
    (Szimpatika.hu)

esza